Hækling er en gammel og simpel teknik som blot indebærer noget garn og en hæklenål. Man kan hækle med en masse forskellige masker, som hver i sær giver et forskelligt udtryk i det færdige produkt.
Vi er blevet introduceret til luftmasker, fastmasker og stangmasker. For at øve de forskellige masketyper hæklede jeg først dette stykke, hvor der tydeligt ses forskelligheden i fastmasker og stangmasker.
Da jeg herefter besluttede mig for at hækle en nøglesnor, benyttede jeg min prøve fra tidligere til at finde ud af, at jeg synes fastmasker ville passe bedst til min nøglesnor, da jeg ønskede en helt fast struktur uden huller. Da snoren ligeledes skulle kunne holde til lidt, og ikke være alt for elastisk valgte jeg at bruge bomuldsgarn. Her ses det færdige resultat:
søndag den 1. marts 2015
Filtning af uld
Uld er et meget interessant naturligt materiale at arbejde med, og der er utallige muligheder for hvad der kan laves. Tilgangen er forholdsvis simpel, hvilket også gør det til en interessant teknik at introducere i folkeskolen.
For at få kartet uld til at filte sammen skal det i kontakt med lunken vand og sæbe, da der sidder små modhager på uldfibrene der ved bearbejdning og kontakt med vandet og sæben filter sig sammen.
Fremgangsmåden er som følger:
1. Den kartede uld gøres våd i et lunkent vandbad med sæbe.
2. Ulden gnubbes med fingrene så fibrene lidt efter lidt filter sig sammen.
3. Når det hænger lidt sammen kan filten rulles i fx noget bobleplast eller andet der kan give friktion til ulden så den filter endnu mere.
4. Til sidst kan man kaste det nogle gange ned i bordet for at opnå en endnu større friktion. Filtet kan nu skyldes og bankes i bordet igen, hvorefter det lægges til tørre på et håndklæde.
På dette billede har jeg taget farvet stykker af kartet uld og filtet ind i det lyse uld. Denne fremgangsmåde giver et lidt "udvasket" motiv uden klare og præcise overgange.
Vil man i stedet lave et motiv med klare og mere præcise overgange kan man benyttes sig af en filtnål - dette kaldes nålefiltning. Ved at benytte denne teknik kan man nemmere lave små detaljer, da man med nålen kan filte små fibre af farvet uld ind, for på den måde at lave fx et billede.
Man kan på samme måde også lave en bold...
For at få kartet uld til at filte sammen skal det i kontakt med lunken vand og sæbe, da der sidder små modhager på uldfibrene der ved bearbejdning og kontakt med vandet og sæben filter sig sammen.
Fremgangsmåden er som følger:
1. Den kartede uld gøres våd i et lunkent vandbad med sæbe.
2. Ulden gnubbes med fingrene så fibrene lidt efter lidt filter sig sammen.
3. Når det hænger lidt sammen kan filten rulles i fx noget bobleplast eller andet der kan give friktion til ulden så den filter endnu mere.
4. Til sidst kan man kaste det nogle gange ned i bordet for at opnå en endnu større friktion. Filtet kan nu skyldes og bankes i bordet igen, hvorefter det lægges til tørre på et håndklæde.
På dette billede har jeg taget farvet stykker af kartet uld og filtet ind i det lyse uld. Denne fremgangsmåde giver et lidt "udvasket" motiv uden klare og præcise overgange.
Vil man i stedet lave et motiv med klare og mere præcise overgange kan man benyttes sig af en filtnål - dette kaldes nålefiltning. Ved at benytte denne teknik kan man nemmere lave små detaljer, da man med nålen kan filte små fibre af farvet uld ind, for på den måde at lave fx et billede.
Man kan på samme måde også lave en bold...
torsdag den 24. april 2014
Modulafslutning - Modul 1
Opgaveformuleringen for modulafslutningen lyder:
Den studerende skal præsentere et gennemført designprojekt, hvor den materielle kultur, eksperimenter og afprøvninger, samt produktfremstilling danner baggrund for refleksioner over metoder, udtryk og funktion.
Designopgaven er på dette modul ( forår 2014) er at nytænke og fremstille en nutidig udgave af et kukur.
Idéprocessen:
Mit udgangspunkt var at skrive nogle stikord op til hvilke funktioner jeg forbandt med et traditionelt kukur, og få disse funktioner med i mit eget ur. Jeg kom frem til at det skulle kunne vise tiden, at der skulle være noget bevægelse og lyd.
Da jeg ikke lige kunne se for mig hvordan jeg kunne få lyd i mit ur, blev det til at der i stedet kunne indgå noget levende lys i form af fyrfadslys. Disse ville også kunne give den bevægelse jeg ville have i uret, og sammen med et mønster med 3D-lignende effekt kunne det måske blive meget godt.
Nu tegnes der en mere præcis skitse af mine tanker...
Tegnede mønsteret på isometrisk papir, og lavede en mockup af uret i pap.
Startede med at lave intarsiaen til selve urskiven.
Til at lave den rille som urskiven skal sidde i har jeg brugt et smalt stemmejern. Da jeg fik sat skiven i kunne jeg se at den størrelse jeg oprindeligt havde tænkt klodsen skulle have, virkede for stor. Jeg ændrede derfor lidt på formen.
Nu har klodsen fået den form jeg ønsker, og så bliver den beklædt med intarsia.
Den studerende skal præsentere et gennemført designprojekt, hvor den materielle kultur, eksperimenter og afprøvninger, samt produktfremstilling danner baggrund for refleksioner over metoder, udtryk og funktion.
Designopgaven er på dette modul ( forår 2014) er at nytænke og fremstille en nutidig udgave af et kukur.
Idéprocessen:
Da jeg ikke lige kunne se for mig hvordan jeg kunne få lyd i mit ur, blev det til at der i stedet kunne indgå noget levende lys i form af fyrfadslys. Disse ville også kunne give den bevægelse jeg ville have i uret, og sammen med et mønster med 3D-lignende effekt kunne det måske blive meget godt.
Nu tegnes der en mere præcis skitse af mine tanker...
Tegnede mønsteret på isometrisk papir, og lavede en mockup af uret i pap.
Produktion:
Startede med at lave intarsiaen til selve urskiven.
Romertallene blev tegnet på millimeterpapir, derefter på noget bagepapir så jeg kunne overføre det præcist på træet, for derefter at skære det ud med en kniv.
Nu er intarsiaen blevet limet på en krydsfinerplade.
Her er urskiven skåret til, og slebet. Træet (XX) som urskiven skal stå i er blevet savet ud.
Til at lave den rille som urskiven skal sidde i har jeg brugt et smalt stemmejern. Da jeg fik sat skiven i kunne jeg se at den størrelse jeg oprindeligt havde tænkt klodsen skulle have, virkede for stor. Jeg ændrede derfor lidt på formen.
Nu har klodsen fået den form jeg ønsker, og så bliver den beklædt med intarsia.
Der slibes... nedenfor ses de færdige dele før og efter det har fået olie.
Her ses det færdige resultat. Med den lidt mørke træfarve har jeg forsøgt at bevare et ældre og hyggeligt udtryk, hvilket lysene også understøtter. Uret får et hyggeligt, hjemligt og ældre udtryk, som passer ind i et hus med sjæl.
onsdag den 12. marts 2014
søndag den 2. marts 2014
Snit en kniv i frisk træ
Nu kunne jeg snitte i træet, så kniven fik den form jeg gerne ville have...
Nu er jeg tilfreds med formen, så nu skal den slibes med sandpapir så den kan blive helt glat.
Abonner på:
Opslag (Atom)